Idői észlelés fejlesztése
- élettani ritmusok (álmosság, éhség)
- napi ritmusok
- havi ritmusok
- évszak ritmusok
- éves ritmusok
3-4 éves kor körül élményekhez kötődik az idői észlelés, egyébként "itt és most" fogalom van.
Kisiskolás korban konkrétabb. Konkrét cselekvéshez, történéshez köti az idői behatárolást (hétvégén bevásárlás). Történelmi évszámot behatárolása nehezebb, 9. évtől valósul meg.
- ciklikusan visszatérő események, történések, napirend gyakorlása, megismerése; időritmus kialakítása; időszakok, sorrendiség észlelés gyakorlása élményanyaggal, eseményképek sorba rendezésével (öltözködés, vetkőzés, napi ritmusok, évszakváltozások, növekedés-csökkenéssel stb.)
- ütemes mozgások gyorsabb-lassabb mozgásokkal
- időtartamok megtöltése eseményekkel
- időbecslési játékok
- napirend összeállítása
- időfogalom ellentétpárjainak keresése
- saját élet időbeli átélése, saját időszalag készítése családi fényképekkel, eseményekkel
- alapvető időfogalmak: év, század, ezred, számegyenessel és időszalaggal
- időszalagon az időpont arányos elhelyezése és viszonyítása más eseményekkel, majd az adott évszám kapcsolása
- jövőidőt tervezéssel végezhetjük
- előtte-utána: mi van a dolog előtt és után?
Szerialitás fejlesztése
- Feladatlánc: menj a csaphoz, engedd meg a vizet, majd zárd el és ülj a székedre!
- Tánclépések három elemmel: egyet előre, egyet vissza, kettőt jobbra
- Masni megkötése meghatározott sorrendű mozdulatsorral
- Gyöngyfűzés adott minta szerint
Téri észlelés fejlesztése
- téri képzetek és fogalmak
- téri szókincs, relációszavak
- saját test és részei (testséma)
- téri emlékezet (szobában, házban, környéken, városban stb.)
- mélység/magasság, közelség/távolság egymáshoz való helyzete
- téri feladatok síkban elvégzése, majd kivetítése "3D-ben" (pl. csészét lefektetünk a papírra, körberajzoljuk és felemeljük)
- csomagolópapírra nagyobb tárgyak rajzolása
- saját terem/szoba alaprajza, méretarányra figyeljünk
- mérés mérőrúddal
- a helyiség és a környék térképvázlatának készítése, térképolvasás
Testséma fejlesztése
- jobb-bal oldal elkülönítése (ez az elsődleges!)
- utánzás egymással szemben, tükörben
- mozdulatokat hangutánzó szavakkal, ritmikus szólamokkal kísérjük
- mozgással hogyan változik a testrészeik helyzete, egymáshoz való viszonya
- hátra rajzolás ujjal, találja ki, hogy mit rajzoltam a hátára
- a testkép külső és belső érzékletei
- saját test megfigyelése tükörben: testrészek megmutogatása, megérintése
- gyakorlatok bekötött szemmel: mozgások irányokkal, helyzetekkel
Percepció fejlesztése
– A szemmozgás tudatos kontrolljának kialakítása és erősítése
• Mozgó tárgyak követése: balról jobbra, jobbról balra, fel, le, kör. (A fej mozdulatlan marad,
csak szemmel követi a mozgás irányát a gyermek.)
– A szem fixációs működésének erősítése
• Ismert játékok, tárgyak közül egy kiemelése és annak fixálása 10 mp-ig (fel-le mozgatjuk)
• Egy bemutatott tárgynak, tárgy képének egy részletét megkeresni, és azt fixálni 10 mp-ig.
• Szemforgatók
• Fényűzés (Mit rajzoltunk a falra a lámpával?)
– Vizuális zártság-egészlegesség észlelésének alakítása „Mi hiányzik?”
• Ismert tárgyak, eszközök egy részletének hiányát felismertetni
• Hiányos képek felismertetése; mi hiányzik róla, mit ábrázolhat?
• Rejtett figurák megtalálása
• Hátrajz felismerése
– Vizuális időrendiség felismertetése: képeken elmesélt történetek kirakása (Mi történt először?)
– Vizuális ritmus: legkülönbözőbb vizuális minták folytatása
• Tárgyakból kirakott minták folytatása
• Rajzos-képi minták elrendezése
• Sorminták rajzolása
– Vizuális helyzet, pozíció felismertetése
• Mágnestáblán a nevelő elhelyez egy alakzatot adott mezőbe. A gyermekek a sajátjukon
ugyanoda helyezik azt.
• Az alakzatok adott mezőben más pozícióba elhelyezve, miután a gyermekek ugyanúgy helyezik
el.
– Vizuális memória fejlesztése
• Egyszerű testmozgást bemutatás után emlékezetből „lemozogni”
• Vizuális mintát rövid exponálás után felismerni, kirakni stb.
Az alaklátás és formaállandóság fejlesztése
A feladatok keretében sokféle forma, tárgy karakterjegyeit ismertessük meg a gyermekekkel. Adjunk
segítséget ahhoz, hogy ezeket a formákat felismerni, rendszerezni tudják. Minden azonosságot
kereső feladat esetében hívjuk fel a figyelmet az adott formának a többitől való különbözőségére, a
különbség mibenlétére.
– A lehető legtöbb alak-forma, méret motoros kialakítása
• Formakialakítás mozgással (járás. futás, mászás, ugrás segítségével: felső végtagokkal való kialakítással,
létrehozása testtel, testrésszel)
• Padlóra rajzolt különböző alakzatok körbemozgása, végigmozgása
• Padlóra rajzolt alakzatok (különböző formák vagy azonos alakzatok más-más méretben) felhasználása
különböző mozgásos feladatok elvégzésére
– Különböző tárgyak, alakok, formák, méretek felismertetése a gyermekek környezetében: bemutatásra
azonos megkeresése, párosítási, csoportosítási feladatok (lottó, dominó)
– Adott vizuális minta kirakása: forma, méret szín szempontjából különböző minták kirakása (a
lyukastábla alkalmazásában a fokozatosság elengedhetetlen: egyszerűbb formáktól a bonyolultabbig)
– Minták rajzolása, festése
– Részekből különböző alakzatok összerakása
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Gyerek/családi programok
- Fogaskerekűzés -> Gyermekvasút -> Hűvösvölgyi rét - BKV Hajókázás - Budavári Sikló - Állatkert - Normafa - Gesztenyéskerti ját...
-
1. Tollbamondás A folyó felett sirályok szállnak. A part mentén gólyák köröznek. A gyerekek nézik a madarakat és ujjonganak, hogy itt a tav...
-
Az alábbi feladatokat kisebb-nagyobb csoporttal, vagy osztályon belül kialakított kiscsoportokkal lehet játszani. Segíti az összetartást, a ...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése