Mi mindent tudunk kezdeni a karjainkkal?
A gyerekeknek egy vagy két kézzel, csukott
vagy nyitott szemmel kell különböző mozgásokat végezni - inteni, hívni,
bokszolni, mosni, keverni, gyűrni, stb. Biztassuk saját ötletekre őket!
Különböztessék meg mikor mozgatják a kezüket, a karjukat vagy egyszerre
az egészet.
Hogyan tudunk állni?
Egymás mellett a láb, utána variációk -
terpesz, lábujjhegy, keresztezés, stb. Csukott szemmel is csinálják,
majd nevezzék is meg az egyes helyzeteket.
Ahol nem lehet talpon járni
Elképzelünk egy világot, amelyben nem
szabad talpon járni. A gyerekek kipróbálják, hogyan járnak ott az
emberek - sarkon, lábujjhegyen, külsö illetve belső lábélen. Ha már
mindegyik jól megy, kiválaszthatják, ők hogyan járnának ebben a
világban.
Tolljáték
Csukott szemű társnak egy-egy testrészét
megérintik egy madártollal a gyerekek. Először mondjuk, hogy hol, utána
magától csinálja, a társ mondja, hol érezte - arc, nyak, homlok, kézfej,
tenyér, hüvelyk stb.
Különböző tárgyakat különbözően vinni
Kézháton, vállon, fejen, stb. tárgyakat kell szállítani - könyv, füzet, törölköző, labda, kuglibábú, babzsák stb.
Labdagurítás a láb körül
Terpeszállásban utasítás szerint
ügyeskednek, a labda nem érhet a lábhoz - mindkét láb körül, egyik láb
körül, előre-hátra, nyolcasban, stb.
Bábuérintős
Különböző testrésszel megérintenek egy
kuglibábut. Lehetőleg ne döntsék el, (csukott szemmel is lehet). A
jobb-bal megkülönböztetést is gyakoroljuk észrevétlenül. Pl. jobb fül,
bal térd stb.
Négykézláb járás és pókjárás
Hát alul vagy felül, tárgyakat egyensúlyoznak.
Tanítsd a kiskutyádat!
A gyerekek állva megtanulják “hogyan megy a
jó kutyus”. Amikor a jobb kezüket emelik, akkor azzal együtt a bal
lábukat, majd a bal kezükkel a jobb lábuk mozdul együtt. Ha állva megy,
négykézláb is megpróbálhatják a következő alkalommal. Végül négykézláb
vagy térden mászva váltott járásban közlekednek a kutyusok.
Indiánok a tűz körül
Szintén a keresztcsatornák fejlesztését
célozza. Mint a “jó kutyusok”, ellen oldali kezüket emelik, amikor
elugranak egy lábról (indiánszökdelés). Körbeugrálnak valamit vagy
valakit, amit vagy akit tűznek neveznek ki. Többszöri
irányváltoztatással nehezíthető a feladat.
Kígyójáték
A hasnak nem szabad a földről elemelkedni, így kerülgetnek akadályokat - székek, asztalok, zsámolyok.
Létrán lépegetés
Lefektetett létra fokai között, majd fokain mennek - előre, hátra, kettesével lépve, futva, valamint cipelve vagy egyensúlyozva.
Mágneses testrészek
A gyerekek szabadon sétálnak, futnak.
Hirtelen egy megnevezett testrészük mágnesessé válik, a talaj magához
vonzza. Lehet kódolni is számokkal, színekkel, betűkkel, pl. 1-fej,
2-térd stb. Lehet a csoport egyik felének más jelentésű kódja, pl. 3-has
a lányoknak, hát a fiúknak stb.
Minden testrésszel egy mozgás
Megnevezett mozgásokat végzik a gyerekek. Ezt is lehet kódolni, pl. lábkeresztezés-A, karemelés-B, törzsdöntés-C stb.
Fura alakok
A csoportvezető rámutat egy testrészre, de
rosszul nevezi meg, a csoport a megnevezett testrészét mutatja, és a
mutatottat nevezi meg. Pl. „Ez a szájam“, és a térdére mutat, a gyerekek
a szájukra mutatnak, és azt mondják: ‚ez a mi térdünk“ gúnyosan.
Járás kötélen
A földre lefektetett kötél felett kell
különbözően menni - lábak egyik, kezek másik oldalon, jobb láb és bal
kéz az egyik, bal láb és jobb kéz a másik oldalon stb. Egymást
lehetutánozni, lehet csukott szemmel csinálni.
"Úgy megyünk, mint az állatok"
A gyerekek utánozzák az állatok mozgását,
mondják is ki, a mozgásnak megfelelő kifejezést – oson mint a macska,
kígyózik, melyik állat szokott vágtázni?, surran, cammog stb. Az állatok
hangját is szokták utánozni, bátorítsuk őket saját ötletekre!
Pálcalépcső
Pálcákból, botokból lépcsőt készítünk.
Egymástól egyforma távol, párhuzamosan fektetve őket. A gyerekeknek
közöttük kell lépegetni, ereszkedni, mint lefelé mennének, emelkedni,
mintha felfelé.
Vándorló hidak
Padra teszik a lábukat, a földre a
kezüket, így mennek végig - has alul, hát alul. Lehet jobb kéz, jobb láb
a padon, bal kéz, bal láb a földön, majd fordítva.
"Fácska vándorolj!"
Karikákat teszünk le, vagy rajzolunk a
padlóra, eggyel kevesebbet, mint ahány gyerek van. Mindenki beáll egy
karikába, akinek nem jutott, az útnak indítja a fákat a fenti mondattal,
és azt is megmondja, hogyan kell menni - guggolva, bal lábon,
keresztezett lábbal stb.,közben ő is elindul, és szerez magának helyet.
Akinek nem jutott hely, az indítja a fákat.
Hát a háthoz
Páros gyakorlat, két-két gyerek háttal
egymásnak áll, egy babzsákot, vagy könyvet tartanak együtt a hátukkal,
így leülnek, felállnak, valamilyen célhoz eljutnak, közben mindig
vigyáznak, hogy a tárgy le ne essen. Lehet karok, fejek között is vinni.
Tárgyátadós
Lábujjakkal, kézháttal, vállal
próbálhatnak kis tárgyakat átadni egymásnak. Csoportosan lehet láncban
egyik helyről a másikra juttatni a dolgokat. Megfelelő tárgyakat kell
ehhez találnunk kendő, babzsák, botocskák stb.
Ki a a főnök?
Nagyobbakkal lehet játszani. Egy gyerek
kimegy, a többi választ egy főnököt, akit mindenki utánozni fog, ezt
kell megtalálnia a bejövőnek. Egy kört alkotnak, ő a kör közepén figyel,
a főnök szép lassú mozdulatokat tesz, a többiek utánozzák.
Cicahát-kutyahát
Egymással szemben térdelve a földre
támaszkodnak a gyerekek, egyik sor a cica, és domborítja a hátát, a
másikak kutyák, és homorítanak. Utasításra váltanak, közben a cicák
fújtatnak, a kutyák moroghatnak.
Lazítás-feszítés
Akár keretjátéknak is használhatjuk a
varázslós, átalakulós játékokat. Mindegyik a test elengedését,
megfeszítését, ezen érzések átélését szolgálja: mindenki virággá
változik, hervad, majd szépen kinyílik stb., hóemberek lesznek, a
fagyban megkeményednek, kővé válnak, de jön a tavasz, és olvadozni
kezdenek, alaposan felfújt léggömbök, aztán leeresztenek, újra
felfújják, kidurrannak stb.
Csavarülés
Jógagyakorlat. A gyerekek a földre ülnek
törökülésben, majd a jobb lábukat átemelik a bal combjukon, és a földre
teszik. Bal kezüket a jobb sarkuk mellé támasztják, jobb kezükkel a jobb
csípőjük mellett támaszkodnak. Fejüket és szemüket is jobbra fordítják.
Teljesen csavart helyzetben vannak, és megpróbálnak egészen lappá
válni. Ha sikerült, ugyanezt ellenkező irányban is megcsinálják.
Igazi ember
A gyermek lefekszik kiterített
csomagolópapírokra, és körülrajzoljuk. Mikor kész, megnézzük együtt,
majd be kell rajzolnia a testrészeket. Lehet hajlított végtagokkal is
megcsinálni, vagy kézzel és lábfejjel külön is.
Gyufaszálfigurák
Gyufaszálakból figurákat rakunk ki. A
gyerekeknek ugyanazt kell kirakniuk, majd később emlékezetből próbálják
megismételni a kirakást.
"Ez elment vadászni"
Az ismert mondókát mondjuk, közben a
gyerekek megfogják a soron következő ujjukat. A mondóka kapcsán
tisztázzuk az ujjak elnevezését. Ismeri-e mindegyiket?
Így táncol a kezem
A gyerekek ökölbe szorítják a kezüket, és
hüvelyk valamint kisujjukat nyújtják csak ki. A jobb hüvelykujjat a bal
kisujjhoz, a bal hüvelykujjat a jobb kisujjhoz szorítják. Utána
körbefordítják a kezüket úgy, hogy az egyik hüvelyk-kisujj párost
elengedik, és a másikon mint tengelyen fordul teljesen körbe a kéz és ér
össze megint a hüvelyk– és kisujj. Utána a másik kapcsolatot fordítják
körbe.
Alszik a baba vagy játszik?
Egyik gyerek összekulcsolja a kezét úgy,
hogy a gyűrűs ujját belül hagyja. Ez a baba. Ha mozgatja játszik, ha nem
akkor alszik. A gyerekek egy része nézi, valakiknek pedig ki kell
találni, vajon mozgatja-e belül az ujját.
Libikóka
A gyerekek összeteszik a tenyerüket
egyenes ujjakkal. Mindkét kéz középső ujját behajlítják egymás mellett
elcsúsztatva, utána körben elfordítják addig. Míg a két kéz szembekerül
egymással. Vigyázni kell közben, hogy a többi ujj ne kerüljön át az
ellenoldalra. Akinek sikerült, az indíthatja a hintát középső ujjainak.
(Forrás: koloknet.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése